1. mai 2021

Publisert av: Vestfold og Telemark SV Publisert: 30. april 2021
Oppdatert: 16. juni 2021
Lesetid: ca. 2 min
Også i år blir markeringen av 1. mai gjennomført digitalt. Men det er mange fine arrangement både sentralt og i hele fylket. Faglig leder VTSV, Lise Larsen har en appell i anledning dagen.

Du kan også følge SV sentralt sine 1.mai-sendinger via denne lenken

Mange av våre lokallag har egne sendinger – vi anbefaler å sjekke det aktuelle lokallaget sin Facebookside for mere informasjon.

Gratulerer med dagen!  1. mai er en kampdag, men også en festdag.
For å feire at vi, arbeiderbevegelsen, bygde landet for de mange og ikke for de få. – En dag for feiring. Men også en dag for solidaritet.

Med kampen fagbevegelsen har kjempet fikk vi et arbeidsliv hvor ingen skulle stå med lua i hånda, men være trygget av lovene og av sterke fagforeninger. Et arbeidsliv for de mange, ikke for de få.

Med denne kampen fikk vi et skattesystem hvor de med de bredeste skuldrene skulle bidra mest, for at forskjellene i makt og rikdom skulle bli mindre. Et skattesystem for de mange, ikke for de få.
Vi må aldri tvile på at samfunnet kan bli bedre. Det har vår bevegelses historie vist oss gjennom konkret politisk handling de siste 100 årene. Nå er det vårt ansvar å bære arbeiderbevegelsens ambisiøse politikk fremover.

2020 ble et annerledes år. Koronakrisen som har rammet oss alle, har satt oss på en tøff prøve. Også i år skal vi stå sammen, men fortsatt på avstand. I år er manges største drøm å kunne komme tilbake til jobben, til kolleger og til en lønn å leve av. Tilbake til hverdagen. Akkurat nå så er tallet på arbeidsledige fortsatt over 200.000 i Norge. Over 4 ganger så mye som antall ledige jobber. Det er et regnestykke som ikke går opp.

Denne krisen må brukes til å verdsette de som tar de tyngste løftene i samfunnet.
Vi må erstatte applaus med et skikkelig løft for helsearbeiderne, renholderne, sjåførene og butikkarbeiderne.
For de med de laveste lønningene og for de deltidsansatte.
En av 1. mai-dagens eldste paroler er «arbeid til alle».  – Nå kamerater, det er nå det virkelig gjelder.

La oss vinne kampen om et skikkelig arbeidsliv en gang for alle.

Gratulerer med dagen! Lise Larsen, faglig leder Vestfold og Telemark SV